- چگونه می توان در یک سل کمبو یا مثلث کوچک ایجاد کرد تا بتوان انتخاب متعددی داشته باشیم ؟
جواب ) دو روش وجود دارد:
ب) منوی Data ؛ Data Validation ؛ برگ Setthngs ؛ قسمت Allow باز کردن مثلث کوچک و انتخاب کلمه list و در قسمت Source: کلمات مورد نظر را تایپ و باعلامت ; از هم جدا کنید تا قابلیت تفکیک شدن را داشته باشد . (این مورد در پر کردن چک لیست قانون تجارت ؛ قانون محاسبات ؛ قانون مناقصات در حسابرسی و حسابداری و در رستوران برای انتخاب منوی غذا و در هتلها برای انتخاب اطاقها و منوی غذا کاربرد دارد)
2- چگونه سر صفحه ای مورد نظر هنگام پرینت (Print) در صفحات دیگر در اکسل (Excel) درج شود ؟
3- چگونه می توان اطلاعات یک sheet را در اکسل 2007 فیلتر (Filter)کرد؟
4- چگونه فرمت (ّFormat )یک سل ( Cell) را تعریف کنیم ؟
5- چگو نه می توان یک شیت(sheet) که بیشتر از صفحه کاغذ A4 باشد تنظیم کنیم؟
6- چگونه به نمای کد برنامه نویسی در اکسل دست رسی پیدا کنیم.؟
جواب
) در انتهای صفحه باز شده اکسل که تعداد sheet درج شده راست کلید کنید و
گزینه view code را انتخاب کنید. کادر برنامه نویسی باز می شود.
7- در نمای باز شد سئوال 6 چگونه فرم مورد نظر خود را ایجاد بکنیم ؟
. می توان به بهترین شکل ممکن فرم خودتان را طراحی کنید.
8-چگونه به فرم باز شده در سوال 7 بین command Button بنام open ,close ارتباط برقرار کنیم؟
با دوبل کلیک کردن بر روی کلید open یک صفحه برنامه نویسی ایجاد می شود و کد زیر را در می نویسیم.
private sub command Button1_click()
me.Hide
UserForm2.show
End Sub
روی کلید فرم شمار 2 (user form 2) ؛ Close دوبل کلیک کنید .کد زیر بنویسد.
private sub Command Button1_click()
me.Hide
userform1.Show
End sub
حالا گزینه Run را اجرا کنید فرم شماره ا و2 روی صفحه اکسل ظاهر می شود شما با کلیک کردن روی هر کلید نتیجه ان را مشاهده میکنید.
9- چگونه یک شیت (Sheet) را در اکسل (Excel)جابجا کنیم ؟
جواب
) در قسمت پایین شیت (Sheet)روی شیت (Sheet) مربوطه کلیک کرده فلش بصورت
یک برگ در می اید و با کشیدن به جای مورد نظر رها می کنیم شیت(Sheet)جابجا
می شود.
10- چگونه صورتهای مالی به یادداشتهای همراه لینک Link کنیم ؟
جواب
) از فایلی که صورتهای مالی در ان Save شده روی شماره یادداشت مربوطه راست
کلیک کنید. روی گزینه Edit Hyper Link کلیک کادر مربوطه باز می شود. فایلی
که صورتهای مالی در ان وجود دارد انتخاب کنید و روی کلید Book Mark را
کلیک ؛ کادر Select Place in Document باز می شود.
در قسمت Type in the
cell reference سل مورد نظر و از قسمت or Select aplace in this document
شیت ُSheet مورد نظر را انتخاب کنید و کلید Ok را بزنید.
11- در اکسل Excel چگونه زیر بعضی از عناوین یک خط و در زیر جمع اعداد دو خط بکشیم.؟
جواب ) ما به دو طریق می توانیم خط های مورد نظر را ایجاد بکنیم.
1-
از منوی Insert گزینه Shapesرا انتخاب و از کادر باز شده روی خط مورد نظر
کلیک کرده و سپس روی سل مورد نظر بکشید خط ایجاد می شود .
2- از منوی
Home قسمت کامبو Bottom Double Border گزینه Line Style را انتخاب و خط
مورد نظر را انتخاب و نمایشگر موس به صورت یک قلم در می اید و هر جا که
لازم باشد . خط مورد نظر را ایجاد کنید.
12- چگونه ارقام صورتهای
مالی را به جمع اعداد یادداشتهای همراه وصل کنیم که در صورت تغییر انها
صورتهای مالی به صورت خودکار تغییر کند؟
جواب ) به دو روش این کار انجام می شود:
1-
روی سل مورد نظر کلیک کنید و علامت = را از روی صفحه کلید انتخاب کنید. و
به شیت Sheet مورد نظر که یادداشت مربوطه در ان هست رفته روی سل جمع کلیک
کنید و کلید اینتر را بزنید. ارتباط برقرار می شود.
2- روی سل مورد
نظر کلیک کنید و علامت = را از روی صفحه کلید انتخاب کنید.و سپس بامشخص
کردن ادرس دقیق سل مورد نظر فرمول ان را بنویسید به عنوان مثال می خواهیم
به سل B10 در شیت Sheet2 وصل شویم . فرمول زیر تایپ می کنیم = Sheet2!B10
توجه حتما" علامت تعجب را بزنید.
13- برای رعایت عرض صفحه های صورتهای مالی چه باید کرد؟
جواب
) هنگام طراحی صورت های مالی باید به این قاعده توجه کنید . در بین
ستونهای تعریف شده حتما" چند ستون خالی ولی به هم فشرده در نظر بگیرید. که
هنگام درج اعداد و شرح حسابها با تغییرات ان ستونها می توان صفحه دلخواه
خود را بوجود اورد.
14- از صورتهای مالی تهیه شده با اکسل(Excel) چه استفاده های می توان کرد؟
1- تهیه نسبتهای مالی.
2- تجزیه تحلیل نسبتهای مالی.
3- تعیین سطح اهمیت.
4-برنامه ریزی حسابرسی.
5-براورد اولیه و تغییرات بعدی.
6-اجرای عملیات حسابرسی.
7- تهیه گزارش هیئت مدیره .(قسمتهای که به صورتهای مالی ربط دارد.)
8-اظهار نامه مالیاتی.
9-اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده.
10- تاییدیه ها
11-خلاصه 5ساله صورتهای مالی
12- با توجه به پیش بینی فرمولهای فراوان در اکسل می توان در سایر رشته های مختلف هم استفاده کرد.
در
بعضی از موارد فوق کافی است. فرمول مربوطه را تایپ و از طریق Link کردن به
صورت خودکار نتیجه گیری کرد. اگر سیستم حسابداری بر اساس Access , SQl
تهیه شده باشد که تراز کل و معین قابل انتقال به اکسل (Excel) باشد تهیه
صورتهای مالی هم به صورت خودکار انجام می شود و با تعیین ارقام کلیدی و
انتقال انها به شیت جدید جهت رسیدگی صد درصد و.
مابقی بصورت نمونه گیری
براساس دستورالعمل حسابرسی سازمان حسابرسی یا هر موسسه حسابرسی دیگر می
توان به راحتی برنامه ریزی نتیجه گیری کرد .حتی نکات عمده حسابرسی هم می
توان با ان طراحی و گزارش حسابرسی و نامه مدیریت را اتوماتیک وار طراحی کرد
. با دستر سی سایر استفاده کنندگان هم به این صورتهای مالی تجزیه و تحلیل
سود و زیان اسان می شود . وام دهندگان به شرکت هم می توانند از انها به
راحتی استفاده کنند.
15-چگونه در اکسل می توان بین فروش و بهای تمام شده مقایسه کرد در صورتی که فروش بیشتر از بهای تمام شده باشد . شرح ان کلمه سود و اگر مساوی شد شرح ان به کلمه سربه سر و اگر منفی شد شرح ان به کلمه زیان تغییر کند.؟
جواب
) برای پاسخ به این سوال فرض کنید نتیجه مقایسه در سل B7 انجام شود ولی
شرح ان در سل C7 ارایه گردد.ما در اینجا بعنوان مثال در سل H5 کلمه سود و
در سلH6 کلمه زیان و در سل H7 کلمه سر به سر درج می کنیم و با نوشتن این
فرمول =IF(B7>0;H5;IF(B7=0;H7;H6))به
صورت خودکار با توجه به نتیجه مقایسه کلمه تعریف شده ارایه می گردد.و حتی
می توان شرح مناسبی هم به ان داد.( توجه علامت مساوی در سمت چپ و دو پرانتز
اخر ؛ بعد از H6 قرار گیرد.)
16-چگونه می توان کاربرگهای اصلی حسابرسی با اکسل طراحی کرد؟
سیستم
های که قابلیت انتقال( تراز کل و تراز معین و تراز تفصیلی) حسابداری به
اکسل را داشته باشند تراز سال گذشته در یک شیت(ُSheet) و تراز سال مورد
رسیدگی در شیت(Sheet) دیگر قرار داده و به شرح زیر انتقال انجام شود.
1-
در تراز های که حجم کمتری دارند بوسیله کپی (Copy) پیست(Paste) و مقایسه
کد و شرح این عمل در کنار هم قرار می دهیم و در یک ستون عطف و درستونهای
بعدی اصلاحات پیشنهادی و اصلاحات طبقه بندی و ستون نهای که با صورتهای مالی
قابل رد یابی باشد در واقع به این طریق می توان صورتهای مالی را هم طراحی و لینک کرد.
2- بجای کپی (Copy) پیست(Paste) از فرمول(V Look up
)استفاده کنید با تعیین ستون و جدول عمل مقایسه به راحتی انجام می دهد.این
روش برای عملیاتی که حجم ان بیشتر است استفاده کنید و مابقی ستونها مثل
روش شماره 1 تنظیم کنید.
17- چگونه یک شیت اکسل Excel در قالب صفحات web ذخیره کنیم ؟
جواب
) پس از ایجاد شیت مورد نظر به منوی File گزینه Save as web page را
انتخاب .کادر Save As باز می شود و در قسمت File name نام فایل مورد نظر را
بنویسید و سپس روی کلید Save کلیک کنید فایل شما به صورت صفحات web ذخیره
می شود.
18- چگونه از اکسل در پرونده دایم حسابرسی استفاده کنیم؟
جواب ) با توجه به پیش بینی شرکت microsoft در اکسل که تمام سل های ان دارای ادرس می باشد. می توان تمام اطلاعات:
1- اسامی و ادرسها و کروکی
2-تاریخچه فعالیت نمودار مراحل تولید و انواع محصولات و نحوه توزیع ان.
3-نمودار
سازمانی کلی ؛ امور مالی؛ مدیران اجرایی ؛ ایین نامه ها و دستورالعملها
استخدامی ؛ امار و اطلاعات کلی کارکنان و شیوه تعیین پاداش به انها.
4-سیستم حسابداری ؛ سیستم کنترل داخلی ؛ نامه مدیریت برنامه های حسابرسان داخلی و نکات مهم ان.
5-خلاصه
5 ساله صورتهای مالی ؛ گزارش نکات عمده ؛ رویه های حسابداری ؛ چک لیست
اطلاعاتی که باید در صورتهای مالی افشاء گردد ؛ نکات انتقالی به دوره اتی ؛
چک لیست رعایت قانون تجارت ؛ چک لیست قانون محاسبات .؛ گزارش حسابرسی و
بازرس قانونی.
6-تاریخچه تغییرات سرمایه ؛ صورت ریز سهام داران ؛ تاریخچه تغییرات اندوخته ها .
7-گزارشات صورتهای مالی تلفییقی ؛ سایر سرمایه گذاریها ؛.
8-اموال غیر منقول ؛ سایر داراییها ؛ داراییهای نامشهود ؛ سوابق مالکیت داراییها ؛ تجدید ارزیابی داراییها.
9-خلاصه وضعیت 5 ساله مالیاتی و سایر مستندات .
10-قرارداد
تسهیلات مالی دریافتی چند ساله ؛ خلاصه قرارداد بلند مدت چند ساله صورت
جلسات مجامع و هیئت مدیره پروانه ها و حق الامتیاز .
11-اساسنامه ؛ اظهار نامه ثبت شرکت و شرکتنامه ؛ روزنامه رسمی ؛ پروانه تاسیس ؛ پروانه بهره برداری کارت بازرگانی.
12-مدارک جایگزین
قسمتی از مدارک فوق به صورت تایپ و قسمتی بصورت لینک و قسمتی که معمولا" خارج از سیستم واحد رسیدگی می باشد به صورت اسکن
می توان تهیه کرد این کار در سایر نهادها و دستگاههای دیگر هم کاربرد دارد
.یک بار تهیه ان باعث صرفه جوی در وقت و هزینه ها می شود. به راحتی به روز
رسانی می شود و همه مدارک فوق در یک سی دی قرار می گیرد و به راحتی قابل
حمل می باشد.
19- برای پیدا کردن یک کلمه یا عدد در صورتهای مالی تهیه شده با اکسل چه کاری باید انجام داد؟
جواب) کلید ctrl+f را گرفته کادر Find and Replace باز شده در قسمت Find what متن یا عدد مورد نظر را تایپ سپس با انتخاب اینکه در کدام قسمت جستجو کند : sheet , workbook , By Rows ,By Columns, Formulas ,Values ,Comments تعیین و کلید Find All را بزنید در قسمت پایین همین کادر قسمتی ایجاد می شود که متن یا کلمه یا عدد یافت شده بصورت ادرس :Book , sheet ,name ,cell , value نشان می دهد شما با کلیک روی ان نشان گر موس روی سل مربوطه قرار می گیرد. روی برگ Replace کلیک کنید و جلوی Replace with کلمه یا جمله ای که باید جایگزینه کلمه دیگری شود درج و روی کلید Replace All ; کلیک کلمه جدید جایگزین ان می شود.
20- علاوه بر تهیه صورتهای مالی بوسیله اکسل چه استفاده دیگری در حسابرسی از ان می شود؟
جواب )1- تهیه نمودار نحوه کلی حسابرسی.
2-کسب اطلاعات لازم برای پذیرش کار.
3-کسب اطلاعات کلی و شناخت الزامات قانونی.
4-براورد خطر عدم کشف ناشی از بررسی تحلیل و مقدماتی(APR)
5-.-براورد خطر ذاتی در سطح صورتهای مالی و مانده حسابها و گروه معاملات عمده(IR).
6-فرمهای شناخت اولیه از سیستم کنترل داخلی و براورد اولیه از خطر کنتر(CR)به شرح ذیل و ارزیابی سیستم کنترل داخلی:
6-1چرخه فروش؛ درامدها و دریافتها
6-2چرخه خرید ؛هزینه و پرداختها
6-3چرخه حقوق و دستمزد
6-4چرخه داراییهای ثابت
6-5چرخه موجودی مواد و کالا
7-براورد اهمیت.(M)
8-تعیین خطر قابل پذیرش حسابرسی(AAR)
9-براورد اولیه از خطر عدم کشف (TDDR)
10-تعیین خطر کنترل مانده حسابها و گروه معاملات عمده.
11-براورد خطر عدم کشف.
12-طراحی ؛ اجرا و ارزیابی نتایج ازمونهای محتوا.
13-اجرای بررسی تحلیلی و تعیین APR
14-طراحی ازمون جزییات مانده حساب و گروه معاملات و ارزیابی نتایج ان.
15- مراحل انتخاب نمونه به روش احتمال متناسب با اندازه (pps)
16-برنامه رسیدگی به حسابها.
16-1 سرمایه.
16-2 اندوخته ها.
16-3 حسابها و اسناد پرداختنی پیش دریافتها و ذخایر.
16-4 تسهیلات مالی.
16-5 داراییهای ثابت.
16-6 سرمایه گذاریها.
16-7موجودی جنسی و کارهای در جریان ساخت.
16-8 حسابها و اسناد دریافتنی.
16-9 موجودیهای بانکی و وجوه نقد.
16-10 شرکتهای عضو گروه و شرکتهای وابسته
16-11 فروش کالا و ارایه خدمات.
16-12 خرید و هزینه ها.
16-13 خالص سایر در امد ها و هزینه ها
16-14 سایر....
17-خلاصه ساعات کار (بودجه/واقعی).
18-برگ تخصیص ساعات کار ماه.
19-فهرست پرونده دایم و جاری.
20-سایر..
21-برای تهیه تعیین سطح اهمیت در حسابرسی از جه فرمولهای استفاده کنیم؟
جواب ) مجموع داراییها و فروش= داراییها + فروش
میانگین فروش و داراییها= مجموع داراییها و فروش/2
برای مقایسه میانگین جمع فروش و داراییها با دستورالعمل حسابرسی سازمان حسابرسی به این مثال توجه فرمایید.فرض بگیرید .میانگین داراییها و فروش در سل D8 محاسبه شده باشد.و اولین سل مقایسه با جدول دستور العمل در سلb12 انجام شود. برای محاسبه اعداد زیر فرمولهای مربوطه به شرح زیر استفاده کنید
1000 میلیون ریال:D8>1000;1000;D8)IF)
9000 میلیون ریال:D8>=10000;10000-1000;D8-B12)IF)
90000 میلیون ریال:(D8>=100000;100000-10000;IF(D8<10000;0;D8-10000)IF)
900000 میلیون ریال:D8>=1000000;1000000-100000;IF(D8<100000;0;D8-100000))IF)
1000000 میلیون ریال به بالا:D8>=1000000;D8-1000000;0)IF)
نتیجه فرمولهای فوق به ترتیب در ضریب اهمیت3 درصد ؛ 2.5درصد؛2درصد ؛ 1.5درصد و 1 درصد ضرب تا مبلغ اهمیت مشخص گردد. جمع مبلغ اهمیت در عدد 3 ضرب تا مبلغ اهمیت قابل تخصیص به مانده حسابها مشخص گردد.جمع مبلغ اهمیت در60درصد ضرب تا حداکثر مبلغ اهمیت قابل تخصیص به مانده هر حساب بدست اید سلD21.مانده هرحساب در سطح صورتهای مالی در یک ستون درج و جمع بگیریدD44و مبلغ اهمیت قابل تخصیص به مانده حسابهاF44. در مقابل ان قرار دهید و از فرمولهای زیر استفاده کنید:
F$44/$D$44)*D24) = برای ستون تخصیص یافته اولیه از این فرمول .
((IF(F24>=$D$21;$D$21;(($F$48/$D$48)*D24= ستون تعدیل اولیه.
((IF(F24>=$D$21;$D$21;(($F$50/$D$50)*D24 = ستون تعدیل نهای.سلهای مطلق($) شد ه برای محاسبه اختیاری می باشد.در هر شرکت احتمال تغییر وجود دارد.
22- برای تاییدیه ارسال شده درحسابرسی صورتهای مالی از چه فرمول های در اکسل استفاده کنیم؟
جواب ) با این فرض که بدهکار ستونB بستانکارستونC مانده ستونD تاییدیه ستونF مقایسه ستونH جواب نیامده ستونI و طلب شرکت ستون j , بدهی شرکت ستون k باشد. از فرمول های زیر استفاده شود:
B-C=ستون مانده.
IF(F3="";D3;(IF(F3>=D3;-F3+D3;D3-F3)))=ستون مقایسه.
IF(H3=D3;D3;0)=ستون جواب نیامده.
ستون طلب شرکت (0;(0;If(h3>0;IF(h3<>I3;h3 =
ستون بدهی شرکت = (0;(0; If(h3<0;IF(h3<>I3;h3براساس نیاز هم می توان از ستونهای بیشتری استفاده کرد .کاربرد ان در مورد تاییدیه بانکها؛ سرمایه گذاریها ؛و مطالبات وغیره می باشد.(درضمن پرانتز کنار مساوی باید در اول خط قرار بگیرد.)
23-برای تجزیه وتحلیل صورتهای مالی تهیه شد با اکسل (Excel) و بررسی تداوم فعالیت شرکت از چه نسبتهای استفاده کنیم؟
جواب ) همانطور که در بالا اشاره شد . چون اکسل(Excel) برای هر سل داری ادرس می باشد در نتیجه به راحتی می توان از نسبتهای مالی به شرح زیر استفاده کرد . و انها را به صورتهای مالی تهیه شده کینک(Link) کرد.
1-Current Ratio = Total Current Assets / Total Current Liabilities
جمع بدهی جاری/جمع دارای جاری = نسبت جاری
Quick Ratio = (Total current assets - Inventories) / Total Current Liabilities-2
جمع بدهی جاری/موجودی کالا- جمع داراییهای جاری = نسبت سریع انی
Debt to Equity Ratio = Total Debt / Total Equity-3
جمع حقوق صاحبان سهام / جمع بدهیها = نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام یا نست کل بدهی
Debt to Assets Ratio = Total Debt / Total Assets-4
جمع داراییها / جمع بدهیها = نسبت بدهیها به داراییها
Interest Coverage Ratio = Earnings Before Interest and Taxes / Annual Interest Expense-5
هزینه بهره سالانه / سود قبل از کسر بهره و مالیات = نسبت پوشش بهره
Cash Flow Coverage = Net Cash Flow / Annual Interest Expense-6
هزینه بهره سالانه / خالص جریان نقدی = نسبت پوشش جریانهای نقدی
Net Profit Margin = Profit After Taxes / Sales-7
فروش / سود خالص قبل از مالیات = بازده فروش
Return on Assets (RoA) = Profit After taxes / Total Assets-8
جمع داراییها / سود خالص قبل از مالیات = بازده دارایی
Return on Equity (ROE) = Profit After Taxes / Shareholders Equity (book value)-9
حقوق صاحبان سهام / سود خالص قبل از مالیات = بازده سرمایه
Earnings per common Share (Eps) = (profits after taxes - preferred Dividend ) / of common share outstanding)-10
تعداد سهام / سود خالص قابل تقسیم = سود هر سهم
Payout Ratio = Cash Dividends / Net income-11
سود ویژه / سود سهام نقدی = نسبت سود سهام عادی به سود ویژه
Inventory Turnover = Cost of Goods Sold / Average Inventory-12
متوسط موجودی کالا / بهای تمام شده کالای فروش رفته
Total Assets Turnover = Sales / Average Total Assets-13
متوسط جمع داراییها/ فروش = دفعات گردش دارایی
Accounts Receivable Turnover = Annual Credit Sales / Average Receivables-14
متوسط حسابهای دریافتنی/ فروش سالانه = گردش حسابهای دریافتنی
Average Collection period = Average Accounts Receivable / (Total Sales / 365)-15
365/جمع فروش/ متوسط مطالبات تجاری = دوره وصول مطالبات تجاری
Days in inventory = Days in a year / inventory turnover-16
Price to Earnings Ratio(P/E) = Current Market Price per share / After tax Earnings per share-17
سود هر سهم / ارزش روز سهم = ارزش روز سهم به سود
Dividend yield = Annual Dividends per share / Current market price per share-18
قیمت جاری بازار هرسهم / سود سالانه هرسهم = بازده سود هرسهم
Net Woth = Total Assets - total Liabilities -preferred Stock-19
سهام ممتاز - جمع بدهیها - جمع داراییها = ارزش ویژه
Asset - Equity Ratio or Leverage Ratio = Assets / shareholder s Equity-20
حقوق صاحبان سهام / داراییها = نسبت داراییها به حقوق صاحبان سهام
Long term Debt to capital = Debt / Debt + Equity-21
حقوق صاحبان سهام+ بدهی/ بدهی = بدهی بلند مدت به حقوق صاحبان سهام
Interest Coverage Ratio = Ebit / Annual interest Expense-22
هزینه بهره سالانه /سود قبل از کسر بهره مالیات = نسبت پوشش بهره
Cash Flow Coverage = Net cash Flow / Interest Expense-23
هزینه بهره / خالص جریان نقدی = نسبت جریانهای نقدی
Sales Growth Rate = ((Current year sales - last year sales) / last year sales)*100-24
100 *(فروش سال گذشته/ (فروش سال گذشته - فروش سال جاری )) = درصد تغییرات فروش
Expense analysis = various expenses / sales-25
فروش / تغییرات هزینه = تحلیل هزینه
Gross margin / sales = gross profit / total sales-26
جمع فروش / سود ناویژه = فروش / حاشیه سود ناخالص
Operating profit / sales = operating profit / Net sales-27
فروش خالص / سود عملیاتی = فروش / سود عملیاتی یا نسبت سود به فروش
Ebit / sales = Ebit / net sales-28
فروش خالص/ سود قبل از کسر بهره و مالیات = نسبت سود قبل از کسر بهره و مالیات به فروش
Return on sales (ros) = net income / net sales-29
فروش خالص / سود ویژه = نسبت سود خالص یا بازده فروش
Return on investment (ROI) = Net income / total Assets-30
جمع داراییها / سود ویژه = بازده سرمایه گذاریها
Return on Assets (RoA) = Net income/ total Assets-31
جمع داراییها / سود ویژه = بازده داراییها
Return on Equity (Roe) = Eat / Shareholders Equity-32
حقوق صاحبان سهام / = بازده حقوق صاحبان سهام
payout ratio = Cash Dividends / net income-33
سود ویژه / سود سهام نقدی = نسبت سود سهام عادی به سود ویژه
Retaion ratio = Retained Earnings / net income-34
سود ویژه / سود انباشته = نسبت انباشت سود
Sustainable growth rate (Sgr) = ROE*Retention Ratio-35
نسبت انباشت سود * بازده حقوق صاحبان سهام = نرخ رشد قابل تحمل
RoE = (Net income / sales)*(sales / Assets)* (Assets / Equity)-36
(حقوق صاحبان سهام / داراییها) * (داراییها / فروش ) * (فروش/ سود ویژه ) = بازده حقوق صاحبان سهام
Days in inventory = (Average inventory / cost of sales )*365-37
365*(بهای تما شده کالای فروش رفته / متوسط موجودی ) = موجودی یک روز
Assets turnover = net sales / total Assets-38
جمع داراییها / فروش خالص = گردش داراییها
Receivables turnover = Credit Sales / Accounts Receivables-39
حسابهای دریافتنی / بستانکار فروش = گردش حسابهای دریافتنی یا دوره وصول مطالبات تجاری
Average Collection period = Accounts Receivable / net sales )* 365-40
365 *(فروش خالص / حسابهای در یافتنی ) = میانگین دوره وصول
Accounts payable turnover = purchases / Accounts payable-41
حسابهای پرداختنی / خرید = گردش حسابهای پرادختنی
Days AP outstanding = (Accounts payable/ cost of sales)*365-42
365 * (بهای تمام شده کالای فروش رفته / حسابهای پرداختنی ) = در جریان یک روز حسابهای پرداختنی
Financing period = Average collection period days in inventory -days AP outstanding-43
Earning yield = 1 / Eps-44
Cash flow per share (cps) = Net cash flows / of shares outstanding-45
Dividend yield = Annual Dividend / current market price-46
Price to Earnings Ratio(P/E) = market price per share / EPS-47
Price sales ratio (PS) = market price per share / Sales per share-48
Free CF per share = (net cash flow from operations - capital Expenditure ) / of shares-49
24-چگونه نامه مدیریت را از روی نکات عمده و سایر نکات حسابرسی در اکسل تهیه کنیم؟
برای این موضوع فرض کنید در شیت اول نکات عمده درج شده و در شیت دوم نامه مدیریت درج شود.ب رای رفع این مشکل کافی است یک ستون در کنار هر دو شیت در نظر بگیرید. تا در صورت تشخیص اینکه نکات عمده نامه مدیریتی است؛ در ان ستون یک( عدد یا حروف) درج شود.بعنوان مثال می خواهیم در شیت اول که مربوط به درج نکات عمده است. سل B28 (عدد یا حروف) ؛ بعنوان اینکه این نکات عمده ؛ باید در نامه مدیریت درج شود.و خود متن هم در سلC28 باشد .حالا می خواهیم در شیت نامه مدیریت در ستون (عدد یا حروف) ؛ در سل B7 ارتباط بر قرار شود و متن مورد نظر در سلC7 درج شود.فرمول های زیر را بنویسید.
Sheet1!B28 = در سل B7 شیت دوم برای ارتباط ستون با شیت نکات عمده
("";IF(B7=1;Sheet1!C28= در سلC7 شیت دوم اعداد.( برای ارتباط متن)
("";IF(B7="A";Sheet1!C28= در سلC7 شیت دوم حروف.( برای ارتباط متن)با نوشتن فرمولهای فوق نامه مدیریت بصورت خودکار نوشته می شود.
اگر شرح سرفصل های صورتهای مالی در یک شیت درج شود.و در شیت مورد نظر در یک ستون ادرس انها درج شود . باستفاده از فرمول (سل ادرسها)INDirect = می توان شرح سرفصل صورتهای مالی یا هر متنی که قبلا" ادرس دهی شده باشد.به سل جدید انتقال داد.این فرمول در موارد بالا هم کاربرد دارد.
25-چگونه گزارش حسابرسی را از روی نکات عمده حسابرسی در اکسل تهیه کنیم؟در ستون سمت چپ به ترتیب این فرمول را (A2)سل!مورد نظر Sheet = در هر چهار ستون درج کنید . تا در صورت درج هر کدام از نظرات در نکات عمده حسابرسی عدد مربوطه در ان ستون قرار بگیرد.حالا برای در ج متن گزارش مورد نظر با فرض اینکه نظر مقبول سلH2 و نظر مشروط سلI2 و نظر مردود سلG2 و نظر عدم اظهار نظر سلK2 درج شده باشد و با نوشتن فرمول ذیل متن استاندارد انتخاب شده در گزارش حسابرسی درج می شود.
=IF(D2=1;H2;IF(C2=2;I2;IF(B2=3;j2;IF(A2=4;K2;"")))
xو برای بند اظهار نظر هم از این قاعده پیروی کنید. ولی برای سایر بندها از نوشته متن نکات عمده استفاده کنید. اگر اظهار نظر ها در شیت(Sheet) دیگر باشد باید به جای سل از کلمه شیت(sheet) استفاده کنید. (مساوی بعد از پرانتز قرمز به قبل از if منتقل شود)
26- نکات عمده تهیه شده با اکسل باید دارای چه محتوای باشد؟
2- تاریخچه فعالیت شرکت
3-گزارشات
3-1 صورتهای مالی
3-2 نامه تاییدیه مدیران
3-3 گزارش فعالیت هیات مدیره
3-4مدیریت و کارکنان
3-5 تغییرات اساسی در اساسنامه
3-6 عدم رعایت مفاهیم بنیادی حسابداری در تهیه صورتهای مالی
7- تغییرات قابل توجه در میزان فعالیت واحد تجاری طی دوره مورد رسیدگی
8- نتیجه عملیات به شرح ذیل
8-1 نتیجه عملیات دوره مورد رسیدگی همراه با ذکر درصد هریک از اقلام نسبت به فروش
8-2 اقلام و در صدهای مقایسه دوره قبل
8-3 درصد افزایش یا کاهش هر یک از اقلام دوره مورد رسیدگی نسبت به رقم مقایسه دوره قبل
8-4 تجزیه تحلیل و توجیه تغییرات عمده بر اساس رسیدگیهای بعمل امد در طول عملیات حسابرسی
9- ارایه تراز مقایسه ای با در صد نوسان و خلاصه ای از اقلام عمده مندرج در ترازنامه
10-نسبتهای مالی مهم و تغییرات ان و توجیهات ضروری
11- موارد موثر در گزارش حسابرس و بازرس قانونی
12- کارهای معوق از قبیل عدم دریافت پاسخ
13- اصول کلی تنظیم گزارش نکات عمده
27- برای درج تاریخ سیستم در یک سل چه کاری باید انجام دهیم؟
28- برای درج تاریخ هجری شمسی در یک سل اکسل(Excel) با استفاده از تاریخ سیستم کامپیوتر چه کاری باید انجام داد؟
29- برای دریافت تسهیلات از بانکهای دولتی از چه فرمولی در اکسل(Excel) استفاده بکنیم؟
جواب) برای رسیدن به این هدف در بانکهای دولتی به این طریق عمل کنید اگر مبلغ وام بعنوان مثال 25000000 ریال در سل b7 و نرخ 16 درصد در سل b8 , مدت وام 96 ماه در سل b9 باشد و مبلغ سود در سل b10 محاسبه شود . در سل b10 این فرمول 2400/((1+b7*b 8*( b9)=درج کنید مبلغ سود 16166667 ریال . و برای محاسبه هر قسط از این فرمول استفاده کنید .(b10+b7)/b9 ) =و مبلغ هر قسط 428819 ریال می باشد.
30- چگونه از اکسل(Excel) برای تبدیل تاریخ میلادی به هجری شمسی در Power Point استفاده کنیم ؟
31- چگونه می توان در اکسل Excelدر صورتی که جواب فرمول در سل مربوطه پس از محاسبه صفر شد . نشان داده نشود.و مابقی جواب ها نشان داده شود؟
جواب) پس از اینکه محاسبات را انجام دادیم . بااستفاده از فیلتر به شرح ذیل در اکسل 2003 عمل می کنیم
در بالای ستون جدولی که میخواهیم فیلتر مربوط را اعمال کند کلیک کنید . واز منوی Data گزینه Filter راانتخاب کنید . زیر گزینه out filter را کلیک کرده و از جدول ایجاد شده گزینه custom را انتخاب کنید.جدول custom out filterظاهر می شود در کامبو ردیف اول equals رابه does not equal تغییر داده ودر text box مقابل ان بازدن کمبو اقلام مورد نظر را که می خواهیم از جدول حذف شود انتخاب می کنیم مثلا" صفر ؛ سپس با کلیک روی گزینه ok فیلتر روی جدول اعمال می شود و اقلام مورد نظر حذف می شود.
در اکسل 2007 اول ستون مورد نظر را انتخاب کنید .سپس روی ستون مربوطه به جواب کلیک کرده و از منوی data روی گزینه فیلتر کلیک کرده . یک کامبو بصورت مثلث کوچک ایجاد می شود که ریز جواب ان ستون مورد نظر شما در ان درج شده است . در صورت برداشتن تیک جلو ی عدد صفر ؛ کلیه محاسباتی که جواب انها به صفر ختم شده باشد . ردیف های انها حذف می شود .(در واقع پنهان می شود.)
در ضمن اگر در جدول مورد نظر شما یک یا چند ردیف خالی هم باشد . کافی است تیک جلوی Blanks را برداشته کلیه ردیف های خالی هم حذف می شود.
نقل از مطالب کمیاب در حسابداری
دیدگاهها (۱)
اکبر
۰۲ دی ۹۶ ، ۰۸:۰۸
سلام
در حق التدریس مدارس ، مالیات به بعضیاز همکاران تعلق میگیرد وبه برخی خیر.
اکسلی طراحی کرده ایم که با وارد کردن اعداد اصلی عملیات را محاسبه میکندومالیات را به همه تخصیص می دهد.
چگونه می توان فرمولی داد که بایک علامت(مثال : بلی ، خیر ، 1 ویا2 )گذاشتن جلو شخص مالیات را تخصیص دهد یا حذف کند؟
ممنون میشم اگه جواب رابا ایمیل ارسال فرمایید.
پاسخ:
۳۰ فروردين ۹۷، ۱۳:۵۷